فرآیند انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسيمات کشوري

فرآیند انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسيمات کشوري 

الف- در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون تعاريف و ضوابط تقسيمات کشوري و ماده ۲۱ آيين نامه اجرايي آن و دستورالعمل مربوطه موضوع نام‌گذاري واحدها و عناصر، ضروري است نام پيشنهادي همراه با دلايل توجيهي و به صورت رسمي به فرمانداري مربوطه اعلام و در " کارگروه نامگذاري شهرستان" بررسي و در صورت تأييد به "كارگروه نامگذاري استان" ارسال گردد.

ب- پس از بررسی موضوع در کارگروه استان و در صورت تأیيد پيشنهاد مزبور در قالب فرم‌هاي استاندارد گزارش توجيهي به وزارت کشور ارسال و در " كارگروه نامگذاري تقسيمات كشوري" مطرح مي‌گردد. چنانچه موضوع مورد تأييد قرار گيرد طي طرح تصويب‌نامه‌اي به هيأت وزيران ارسال كه در صورت تصويب و ابلاغ لازم‌الاجرا خواهد شد.

ج- مصوبات شوراهای اسلامی موضوع نام‌گذاري حوزه‌هاي شهري در کارگروه نام‌گذاري شهرستان بررسي و در صورت مطابقت با مفاد مصوبات شوراهاي اسلامي دستورالعمل با امضاء و تأييد فرماندار مربوطه ابلاغ مي‌گردد.

د- موضوع نام‌گذاری سایر عوارض انساني با پيشنهاد سازمان يا نهاد مربوطه همراه با دلايل توجيهي و از طريق کارگروه نامگذاري استان قابل بررسي و اقدام است.

ه- موضوع نام‌گذاری عوارض جغرافیايي (طبيعي) از طريق کارگروه نام‌گذاري استان و با اخذ نظر نمايندگان سازمان‌هاي جغرافياي نيروهاي مسلح و سازمان نقشه‌برداري قابل بررسي و اقدام است.

 

دفتر امور سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری ، استانداری خراسان جنوبی

به آدرس :

http://www.sk.siasi.ir/Index.aspx?page_=form&lang=1&sub=22&tempname=siyasimain&PageID=4169&isPopUp=False



موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستامطالب متنوع درباره روستا

برچسب‌ها: بیرواس بیدرواس بیدرواز کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

اصول و شاخص‌های انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسيمات کشوري

اصول و شاخص‌های انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسيمات کشوري 

۱-نام‌های جغرافیايي در حکم شناسنامه کشور و ملت و بخش مهمي از فرهنگ، تاريخ و ارزش‌هاي معنوي جمهوري اسلامي ايران هستند از اين رو حفظ و پاسداشت آنها به عنوان ميراث فرهنگي و معنوي ضروري است.

۲- برای انتخاب نام عناصر و واحدهای جديد، اولويت با انتخاب نامي است که بيانگر هويت جغرافيايي، تاريخي و فرهنگي منطقه بوده و به تقويت حاکميت و همگرايي ملي بينجامد.

‌۳- تغییر نام تنها در موارد استثنايي و فقط درخصوص نام‌هايي که نامناسب (توهين‌آميز) بوده يا از نظر جغرافياي، تاريخي و فرهنگي با مکان متبوع خود منطبق نباشند، انجام خواهد شد.

۴-نام‌های تاریخي باستاني، قديمي و نام‌هايي که در اسناد، متون و کتب و نقشه‌هاي تاريخي ثبت و ضبط شده‌اند مصون از تغييراند.

۵-نام‌گذاری عوارض طبیعي، انساني، حوزه‌هاي شهري، شهرک‌ها و شهرهاي جديد مشمول مقررات فوق خواهد بود (به دستورالعمل نامگذاري و تغييرنام عناصر و واحدهاي تقسيمات کشوري و عوارض جغرافيايي رجوع شود).

 به نقل از دفتر امور سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری ، استانداری خراسان جنوبی

به آدرس :

http://www.sk.siasi.ir/Index.aspx?page_=form&lang=1&sub=22&tempname=siyasimain&PageID=4169&isPopUp=False



موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستامطالب متنوع درباره روستا

برچسب‌ها: بیرواس بیدرواس بیدرواز کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

آیین نامه اجرائی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری

ماده 21 آیین نامه اجرائی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوري جمهوري اسلامی ایران مصوب پانزدهم تیرماه یک هزار و سیصد و شصت و دو مجلس شوراي اسلامی

ماده 21 - با توجه به مفاد ماده 13 قانون تقسیمات کشوري تغییر نام و نام گذاري واحدها و عناصر و اجزاء تقسیمات کشوري و همچنین اراضی و عوارض طبیعی و جغرافیائی کشور با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.

تبصره 1 - تغییر نام و نام گذاري سایر اماکن جغرافیائی واقع در حوزه هاي شهري و روستائی و نظایر اینها به عهده وزارت کشور است.

 تبصره 2 - تشخیص تغییر نام و نام گذاري استانها با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب مجلس شوراي اسلامی خواهد بود.



موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستامطالب متنوع درباره روستا

برچسب‌ها: بیرواس بیدرواس بیدرواز کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

درخواست تغییر نام روستا و ارسال آن به شورای اسلامی روستای بیرواس ( بیدرواز )

 بسم الله الرحمن الرحیم

 سلام علیکم

ضمن عرض سلام به خدمت منتخبان روستایمان:

به منتخبان روستایمان یادآور می شوم که اسم روستای ما بێرواس است نه بیدرواز، چون در زمان رضاشاه به علت بیسوادی اهل روستا و متوجه نشدن مامور ثبت احوال از زبان اهالی روستا، اشتباهی به جای بێرواس بیدرواز درج شده است . لازم است منتخبان بر طبق وظیفه نمایندگی و تعهدشان، به اداره ثبت احوال و مراجع ذیربط مراجعه فرموده و اسم روستا را از بیدرواز به اسم واقعی اش بێرواس ثبت نمایند و بعد از آن نسبت به تغییر تمامی شناسنامه های اهل روستا « محل تولد بێرواس به جای بیدرواز » اقدام عاجل گردد.

ان شاءالله اين موفقيت تاريخى،فرهنگى و ماندگار، تا ابد خواهد ماند.

به امید توفیق و با تشکر فراوان

مادح ظهرابی ۱۳۹۹/۴/۱۶

 
*برگرفته از دانشنامه آزاد ویکی پدیا به آدرس ( fa.wikipedia.org/wiki/ بیرواس )


موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستامطالب متنوع درباره روستا

برچسب‌ها: بیرواس بیدرواس بیدرواز کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

معنی " بیرواس " !

 موقعیت جغرافیایی روستای بێرواس


روستای مرزی از توابع پاوه

روستای زیبای بێرواس از طرف شمال به گردنه "تەته"، و "هەسوون" و علفزارهای روستاهای "دەرەکی" و  "دەمەیەو"  مریوان  

از طرف جنوب به روستای "هانەگەرمله"(هانی‌گرمله)

از طرف غرب به روستاهای "هانەی دنی" و "سەرگەت" کردستان عراق

از طرف شرق به روستای "کیمنه" و علفزارهای "چاڵەسرا" و "کوه تخت" واقع است .

 

معنی بێرواس

بێرواس به مکان و جایگاهی گفته می شود که آن جایگاه ، تمامی صفات و ویژگی های عالی و مثبت را برای زندگی کردن دارد که هر چهار فصلش چنان زیبایی مخصوص به خودش را دارد که در وصف نگنجد و هرکسی را به زیبایی هایش جذب می کند گویا هر فصلش با ویژگی های خاص خود، از فصل دیگرش زیباتر است هر چهار اطرافش بازِ زیبا است هر طرفش نسبت به طرف دیگرش زیبایی مخصوص به خودش را دارد و هیچ طرفی از آن بسته نیست یعنی تنفس آنچنان راحت انجام می گیرد که گویى ريه ها اكسيژن دهى را از بێرواس ياد گرفته اند و آنرا به تمامى وجود حیاتى بدن ارسال مى دارند و نيز كوههاى سر به فلک کشیده اطرافش علاوه بر بخشيدن زيبايى خاص به طبيعتش و باقی ماندن برف زمستانی در تابستان در آن کوه ها و ايجاد انواع آب و هوای متنوع ، کوه های چهار اطرافش نیز مانع از رسيدن هر نوع موارد مضر به آنجا شده اند .

تقريبا برف زمستانی اش خصوصا در گذشته نه چندان دور در حدود ده ماه از سال در كوه هايش وجود داشته است و در بعضى سال ها احتمالا در ١٢ ماهش ( چقدر قشنگ و زیبا است ).

بێرواس همیشه  زیبا ، همیشه با صفا ، غصه بردار.

در چهار فصل زیبا ، در چهار فصل فرح بخش و راحت بخش در چهار فصل لذت آور و لذت بخش، در چهار فصل با صفا و در چهار فصل غصه بردار.

خەفەت لابەر ، دڵ ئارام کەر ، دڵ وەش كەر.

در چهار اطراف آنچنان باز است که با چشم عادی می توان همه جا را راحت دید ( نه چنان اطرافش دور است که آدمی از دیدنش لذت نبرد و محل دیدها زیاد مشهود و واضح نباشد و نه آنچنان زیاد نزدیک است که لذت طبیعتش را کم کرده و یا برای چشم خستگى و مزاحمت ایجاد کند ) در نتیجه به تعبیری دیگر بیرواس یعنی تماشاگاه که دیدن هر چهار اطراف در یک لحظه چنان فرح و شوق ایجاد می کند که گویی طبیب روح و درمان غصه ها است.

 

بێرواس یعنی :محل و جایگاهی ( تماشاگه )که در هر چهار فصل سال باصفا، فرح بخش، زیبا، آرام بخش و غصه بردار است .

بێرواس یعنی : تماشاگه ، همیشه با صفا، همیشه فرح بخش ، همیشه زیبا، همیشه آرامبخش ، همیشه غصه بردار و در هر چهار طرف باز و آزاد .

بێرواس در میان مردمان هەورامی زبانِ گذشته و اصیل واژه ای بسیار قدیم ، کهن ، زیبا ، قشنگ ، محبوب و خیلی دوست داشتنی بوده است که به هر جایگاهی که در چهار طرف باز ، در چهارفصل با صفا ، در چهار فصل فرح بخش،  در چهار فصل زیبا و در چهار فصل آرام بخش بوده است گفته اند.

چون آن جایگاه، آن محل در آن منطقه یعنی جایگاه روستای کنونی ما  تمامی آن معانی بسیار زیبا و دوست داشتنی را در خود  داشته است به آنجا گفته اند گویی اینجا بێرواس است ( یعنی نامی بسیار زیبا، باور نکردنی و مانند گوهر نایاب و کمیاب ) و بعدها که آنجا محل زندگی شد به همان اسم زیبای بێرواس که آنجا محل زندگی شان شده است افتخار می کردند و بعد ها اين اسم بطور خاص و عام به آنجا تعلق گرفت. اكنون ما نیز به رسم نیاکانمان به اسم قشنگ روستایمان بێرواس افتخار می کنیم .

 

با تشکر فراوان مادح ظهرابی 

 

* بر گرفته از دانشنامه آزاد ویکی پدیا به آدرس ( fa.wikipedia.org/wiki/ بیرواس )

 



موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستا

برچسب‌ها: بیرواس بیدرواس بیدرواز کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

نظام آبیاری سنتی در روستای بیرواس ( بیدرواز )

 مطلب ذیل عیناً از کانال تلگرامی شورای اسلامی روستای بیرواس ( بیدرواز ) نقل گردیده است .

درگذشته نه چندان دور در برخی از مناطق ایران نوعی آبیاری سنتی وجود داشته که اکنون نیز از آن روش استفاده می کنند ، اگرچه ابزار و واحدهای اندازه گیری آبیاری منسوخ شده اما هنوز کشاورزان و باغداران با وجود فناوری جدید ، نظام آبیاری قدیم را که یادگار پدران ونیاکانشان بوده ادامه می دهند و با رعایت نوبت ( نوراو ) هر باغدار از سر جوی ( سه رجو ) آب را از ماقبل خویش تحویل گرفته و  باغ خود را آبیاری می کند و همه از نوبت راضی اند . در روستای بیرواس ( بیدرواز ) هنگام آبیاری رسمی طبق سنوات قدیم آب بر اساس ساعت مشخص برای هر باغدار نوبت بندی ( نوراو ) می شود و هرسال  باغداری اول می شود . لذا برخی از مردم با احساس مسئولیت و برای اینکه این روند برای همیشه ماندگار بماند . نوع نوبت و ساعت مشخص آنرا بر روی کاغذ آورده و مانند سندی رسمی آنرا نگهداری و به فرزندان خود سپرده اند ، تا برای آیندگان منبعی موثق باشد و به آن استناد و اکتفا نمایند. که این خود نوعی مسئولیت پذیری و محکم کاری در قبال آیندگان می باشد ، مانند مرحوم جنت المکان اسکندر صفری که نحوه ی آبیاری و ساعت  آن را  در نوشته ای به فرزندان خود سپرده است . قطعا این نوع دست نوشته ها علاوه بر ارزش تاریخی آن به عنوان سندی از برخی شبه ها جلوگیری می کند .  ما نیز باید در حفظ ونگهداری این نوشته ها بکوشیم و آنرا به دست دیگران برسانیم . ضمنا این دست نوشته مربوط به 01/01/1370 می باشد ضمن تقدیر وتشکر  از سرور گرامی جناب آقای شیرزاد صفری برای ارسال این دست نوشته و اعتماد ایشان .

شورای اسلامی روستای بیدرواز

منبع : کانال تلگرامی شورای اسلامی روستای بیرواس

 

 

 



موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستا

برچسب‌ها: بیدرواز بیرواس بیدرواس کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

میله های مرزی روستای بیرواس ( بیدرواز )

 " ميله مرزي "

میله مرزی یکی از اصطلاحات رایج در ادبیات مرزبانی است که از دو قسمت میله و مرزی تشکیل شده است. در فرهنگ فارسی از میله به عنوان قطعه نازک و دراز فلزی یا چوبی تعریف شده است (1). میله مرزی در ادبیات مرزی به معنی ستون فلزی، سنگی یا سیمانی که به منظور نشان دادن خط سیر مرز از آن استفاده می شود، تعریف شده است.

میله های مرزی نوعی از علائم مرزی می باشند که به صورت فلزی، سیمانی و یا سنگی ساخته شده اند و از لحاظ شکل، اندازه، رنگ، فاصله و تعداد با توافق دو کشور همسایه و به موجب قراردادهای مرزی در نقاط معین، روی خط مرز نصب می شوند. میله های مرزی به سه دسته تقسیم می شوند:

1-    ميله مرزي اصلي به صورت فلزي يا سيماني يا سنگي طبق موافقت دو كشور در نقاط مشخص و معين روي خط مرز نصب مي گردد .میله های اصلی با اعداد متوالی مشخص و نامیده می شوند.

2-    ميله مرزي فرعي به صورت فلزي يا سيماني يا سنگي در حدفاصل دو ميله اصلي نصب تا خط مرز بهتر و ساده تر قابل شناسائي باشد و معمولاً شكل و اندازه ميله هاي فرعي با ميله هاي اصلي متفاوت است. میله های فرعی با ترتیب اعداد متوالی بعد از شماره میله اصلی نامیده می شوند و در موقع نوشتن شماره عدد میله فرعی به صورت اعشاری و یا کسری بعد از میله اصلی نوشته می شود.

3-    ميله مرزي متقاطع ميله­اي است كه فصل مشترك مرز 3 كشور نصب مي­گردد.این میله به شکل سه پهلو در مرز مشترک سه کشور همسایه نصب می شود به طوری که هر پهلو به سمت یک کشور باشد (2).

 میله های مرزی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به چهار طریق زیر نصب شده اند:

میله های منفرد شامل یک میله که در مرزهای خشکی در نقاط توافق شده روی خط مرز تعبیه شده اند.

 میله های زوجی در نقاطی که مسیر رودخانه ها یا مسیل ها خط مرز را تشکیل می دهند، برای اینکه نشانه های مرزی بر اثر بارندگی و جریان آب از بین نرود، مرز توسط دو علامت مرزی در کرانه های رود یا مسیل مشخص می شود.

شاخص با دو میله در طرفین: در مرزهای شمال کشور بر روی خط مرز خشکی، شاخص هایی نصب شده که در فاصله 2.5 متری از طرفین آن در داخل هر یک از دو کشور، میله مرزی تعبیه شده است.

گوی شناور و کوپه های سنگی: به منظور نشان دادن مسیر عبور خط مرز در دریاچه سد ارس از گوی شناور و در مرز افغانستان برخی از میله های مرزی از کوپه های سنگی تشکیل شده است (3).

کلید واژه ها

 میله مرزی، گوی شناور، کوپه سنگی، خط سیر مرز، میله فرعی، میله اصلی.

ارجاعات

1-      معین، محمد. فرهنگ فارسی. جلد چهارم. تهران: سپهر؛1360. ص 4506.

2-      صنایعی، ابراهیم. اصول و مبانی مرزبانی. تهران: جهان جام جم؛1384. ص 37.

3-      رحمتی راد، محمد حسین. مرزبانی، گذرنامه و اتباع بیگانه. تهران: معاونت آموزش ناجا؛1374. ص 179.

 منبع متن :

 

http://police.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=29&pageid=4641&newsview=8610

 

 

 

میله مرزی که لگاه

 

میله مرزی سه رسخون

 

میله مرزی هه سون

منبع عکس ها : 

کانال تلگرامی شورای اسلامی روستای بیرواس 



موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستا

برچسب‌ها: بیدرواز بیرواس بیدرواس کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]