محصول انجیر روستای بیرواس ( بیدرواز )



موضوعات مرتبط: عکس هایی از روستا
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

حیات وحش روستای بیدرواز ( بیرواس )

حیات وحش روستای بیدرواز ( بیرواس )

روستای بیدرواز به خاطر قرار گرفتن در منطقه­ی کوهستانی و آب وهوای معتدل دارای تنوع جانوری می­باشد. باید اشاره کرد که از قدیم الایام از نظر تعداد، این جانوران بیشتر بوده­اند اما به علت دسترسی انسان به آنها در طول زمان این حیات وحش وضعیت مناسبی ندارد.

در طبیعت این روستا حیواناتی نظیر خرس، گراز ، خرگوش ، بز کوهی، روباه ، گرگ و ... را می­توان مشاهده کرد. بعد از انقلاب اسلامی ایران و در دوران جنگ تحمیلی ، آتش­سوزیها و شکار بی­رویه­ باعث شده است که بعضی از این جانوران در خطر نابودی و انقراض قرار گیرند. جانورانی مثل خرس فقط در ارتفاعات به ندرت دیده می­شود ، ولی بز کوهی ، روباه ، گرگ و ... گاهگاهی در دامنه­ها و کوهپایه­های نسبتا پست­تر دیده می­شوند.

از پرندگان طبیعت روستای بیدرواز ( بیرواس ) نیز می­توان به کبک، دارکوب، گنجشک ، شاهین، جغد ، زاغ سیاه و... اشاره کرد.

 *برگرفته از پایان نامه مردم نگاری روستای بیدرواز ( بیرواس )



موضوعات مرتبط: مطالب متنوع درباره روستا
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

عکس هایی از گل ختمی ( هه رمه لی ) - روستای بیدرواز ( بیرواس )

 



موضوعات مرتبط: عکس هایی از روستا
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

پوشش طبیعی و گیاهی روستای بیرواس ( بیدرواز )

پوشش طبیعی و گیاهی روستای بیرواس ( بیدرواز )

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی بوده است. حتی در ارتفاعات بالا و سردسیر می­توان گونه­ی متنوعی از انواع گیاهان را یافت. اما جنگلها و رستنیهای منطقه که در گذشته بسیار انبوه بوده­اند در طول زمان به علت قطع درختان و چرای دامها و در برخی مواقع آتش­سوزیها کم­کم از بین رفته یا بسیار کم شده­اند.

در کل می­توان پوشش گیاهی روستای بیدرواز را به  بخشهای زیر تقسیم کرد :

1-درختان: در کوهپایه­ها و دامنه­ی کوههای منطقه درخت بلوط که در زبان محلی به آن « نه ره » می­گویند اصلی­ترین درخت محسوب می­شود و دارای بیشترین پراکندگی است. سایر درختان عبارت­اند از: گلابی وحشی، پسته وحشی(بنه که در اصطلاح محلی به آن « وه نی » می­گویند)، « که که وی»، بوته­های گون و ... .

در مناطق مطلوب برای باغداری انواع درختان مثمر ازجمله گردو، انار، انجیر، توت سفید، گلابی و انواع مختلف انگور یافت می­شود.

2- گیاهان: منطقه اورامانات از نقاط سرسبز و دیدنی ایران است،گیاهان و گلهای بسیار زیبایی سراسر منطقه را بسان فرش هزاررنگی پوشانیده اند. این منطقه از لحاظ تنوع و فراوانی گلها و گیاهان به جرئت می­توان گفت که از نقاط منحصربه فرد ایران است. این گیاهان به گونه­های علفی، خوراکی، عطری، طبی و... قابل تقسیم است.از گیاهان علوفه­ای می­توان به «لو»، « سیاو لو» ، « که ما»، « دره ی توسیه» ،« تالین دوس»، « میژ وه ردی»، «تالگ» و... می­باشد. از گیاهان خوراکی می­توان به کنگر، انواع قارچهای خوراکی یا« هه لچی»، ریحان ، شوید، تره، پیاز و ... اشاره کرد. البته بجز کنگر و قارچها سایر گیاهان به وسیله­ی اهالی کاشته میشوند. از گیاهان خودرو که مصرف خوراکی دارند می­توان به« سوره بنه»، « قازیاخه ، « خوژی، « شنگ»، « هاله کوک»، « به گله» و ... اشاره داشت.

از گیاهان طبی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:گل ختمی که به آن« هه ر مه لی» میگویند،« په لپینه»،بابونه یا « گوراله حاجیانی»، گل بنفشه، شیرسن بیان، گل گاوزبان و ... .

گیاهان معطر و خوش بویی که در منطقه اورامانات و خود روستای بیدرواز به فراوانی می­رویند عبارت­اند از: « به رزه لنگ»، « سورهه راله»،« چنور»، « بوژانه»و « وه ر که مه ر». از این گیاهان بیشتر برای خوش بو کردن صندوقچه­ی لباس ، خانه و... استفاده می­کردند.

*برگرفته از پایان نامه مردم نگاری روستای بیدرواز ( بیرواس )



موضوعات مرتبط: مطالب متنوع درباره روستا
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]

عکس هایی متفاوت


[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]