معنی " بیرواس " !

معنی " بیرواس " !

 موقعیت جغرافیایی روستای بێرواس


روستای مرزی از توابع پاوه

روستای زیبای بێرواس از طرف شمال به گردنه "تەته"، و "هەسوون" و علفزارهای روستاهای "دەرەکی" و  "دەمەیەو"  مریوان  

از طرف جنوب به روستای "هانەگەرمله"(هانی‌گرمله)

از طرف غرب به روستاهای "هانەی دنی" و "سەرگەت" کردستان عراق

از طرف شرق به روستای "کیمنه" و علفزارهای "چاڵەسرا" و "کوه تخت" واقع است .

 

معنی بێرواس

بێرواس به مکان و جایگاهی گفته می شود که آن جایگاه ، تمامی صفات و ویژگی های عالی و مثبت را برای زندگی کردن دارد که هر چهار فصلش چنان زیبایی مخصوص به خودش را دارد که در وصف نگنجد و هرکسی را به زیبایی هایش جذب می کند گویا هر فصلش با ویژگی های خاص خود، از فصل دیگرش زیباتر است هر چهار اطرافش بازِ زیبا است هر طرفش نسبت به طرف دیگرش زیبایی مخصوص به خودش را دارد و هیچ طرفی از آن بسته نیست یعنی تنفس آنچنان راحت انجام می گیرد که گویى ريه ها اكسيژن دهى را از بێرواس ياد گرفته اند و آنرا به تمامى وجود حیاتى بدن ارسال مى دارند و نيز كوههاى سر به فلک کشیده اطرافش علاوه بر بخشيدن زيبايى خاص به طبيعتش و باقی ماندن برف زمستانی در تابستان در آن کوه ها و ايجاد انواع آب و هوای متنوع ، کوه های چهار اطرافش نیز مانع از رسيدن هر نوع موارد مضر به آنجا شده اند .

تقريبا برف زمستانی اش خصوصا در گذشته نه چندان دور در حدود ده ماه از سال در كوه هايش وجود داشته است و در بعضى سال ها احتمالا در ١٢ ماهش ( چقدر قشنگ و زیبا است ).

بێرواس همیشه  زیبا ، همیشه با صفا ، غصه بردار.

در چهار فصل زیبا ، در چهار فصل فرح بخش و راحت بخش در چهار فصل لذت آور و لذت بخش، در چهار فصل با صفا و در چهار فصل غصه بردار.

خەفەت لابەر ، دڵ ئارام کەر ، دڵ وەش كەر.

در چهار اطراف آنچنان باز است که با چشم عادی می توان همه جا را راحت دید ( نه چنان اطرافش دور است که آدمی از دیدنش لذت نبرد و محل دیدها زیاد مشهود و واضح نباشد و نه آنچنان زیاد نزدیک است که لذت طبیعتش را کم کرده و یا برای چشم خستگى و مزاحمت ایجاد کند ) در نتیجه به تعبیری دیگر بیرواس یعنی تماشاگاه که دیدن هر چهار اطراف در یک لحظه چنان فرح و شوق ایجاد می کند که گویی طبیب روح و درمان غصه ها است.

 

بێرواس یعنی :محل و جایگاهی ( تماشاگه )که در هر چهار فصل سال باصفا، فرح بخش، زیبا، آرام بخش و غصه بردار است .

بێرواس یعنی : تماشاگه ، همیشه با صفا، همیشه فرح بخش ، همیشه زیبا، همیشه آرامبخش ، همیشه غصه بردار و در هر چهار طرف باز و آزاد .

بێرواس در میان مردمان هەورامی زبانِ گذشته و اصیل واژه ای بسیار قدیم ، کهن ، زیبا ، قشنگ ، محبوب و خیلی دوست داشتنی بوده است که به هر جایگاهی که در چهار طرف باز ، در چهارفصل با صفا ، در چهار فصل فرح بخش،  در چهار فصل زیبا و در چهار فصل آرام بخش بوده است گفته اند.

چون آن جایگاه، آن محل در آن منطقه یعنی جایگاه روستای کنونی ما  تمامی آن معانی بسیار زیبا و دوست داشتنی را در خود  داشته است به آنجا گفته اند گویی اینجا بێرواس است ( یعنی نامی بسیار زیبا، باور نکردنی و مانند گوهر نایاب و کمیاب ) و بعدها که آنجا محل زندگی شد به همان اسم زیبای بێرواس که آنجا محل زندگی شان شده است افتخار می کردند و بعد ها اين اسم بطور خاص و عام به آنجا تعلق گرفت. اكنون ما نیز به رسم نیاکانمان به اسم قشنگ روستایمان بێرواس افتخار می کنیم .

 

با تشکر فراوان مادح ظهرابی 

 

* بر گرفته از دانشنامه آزاد ویکی پدیا به آدرس ( fa.wikipedia.org/wiki/ بیرواس )

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: موضوعات مرتبط با روستا

برچسب‌ها: بیرواس بیدرواس بیدرواز کیمنه هانی گرمله دزآور نودشه نوسود پاوه هورامان کرمانشاه کردستان
[ ] [ ] [ زاهد ]
[ ]